tisdag 10 april 2012

Tillbaka

Nu är jag tillbaka från Värmland, det har varit hur fint som helst. Såg Peters musikal två gånger, den var faktiskt riktigt rolig. Det känns lite konstigt att inte vara hemma jättesent på kvällen, och att inte behöva släpa iväg mig till skolan imorgon. Halva lovet är kvar och jag måste anpassa mig till verkligheten nu. Träning, skolarbete, och allting. På gott och ont.
På tal om något helt annat så har några av er frågat efter recepten på regnbågsmuffinsen jag gjorde för ett tag sedan. Eftersom jag inte har alla recept i fickan sådär trixigt så lägger jag det här så att det alltid finns. :) Såhär gjorde jag:


200 g smör
1,5 dl mjölk
3 dl strösocker
4 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
Vispa ägg och sockret poröst.  smält smöret och häll mjölken i det smälta smöret. Häll halva "smörmjölken" till "äggsockret". Rör i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Ha i resten av "smörmjölken". Dela upp smeten i lika mängd i skålar (det antal färger du vill ha).
Sedan är det inte svårare än att hälla färgerna på varandra i muffinsformarna, i den ordning du vill ha. Jag var extra petig med mina då jag ville ha perfekta "våningar" och smetade ut varje färg så att den täckte bottnen perfekt, men egentligen är det enklast att bara hälla på. Till topping hade jag grädde som jag färgade blå, och vanligt strössel (eftersom jag tycker att philadelphiatopping är rysligt äckligt). In i ugnen på 200 grader i  typ 15 minuter (dubbelkolla med sådan där smal pinne för att undvika eventuell katastrof).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar