söndag 17 november 2013

Tänka efter








Häromdagen när jag och några till pratade nämnde jag att jag älskar att vara omgiven av "allt som är fint", och fick direkt en skeptisk blick med kommentaren "Bara materiella saker, menar du nu?"
Jag förstår inte vad som har hänt. Varför skulle vissa intressen, tankar och idéer vara mer värda än andra? Jag - och jag vet att fler är med mig här - upplever att man ständigt behöver förklara eller ursäkta sig för sina åsikter. Smink, mode, inredning, allt sådant räknas inte alltid till riktiga intressen. Det är inget som är på riktigt på samma sätt som intresse för matlagning, träning eller trädgårdsarbete. Mode är ju ytligt. Oavsett om det är i en sminkbutik eller en skog som man trivs bäst i tycker jag att man inte ska behöva förminska något som gör en lycklig. Ångra aldrig det som får dig att må bra. Det känns fruktansvärt att sakna trovärdighet i en grupp bara för att man bloggar eller föredrar högklackat och läppstift framför någonting annat, och jag vill verkligen betona att man kan vara lika intelligent som vem som helst, oavsett vilket intresse man har. Den som gillar att kolla på dokusåpor är inte sämre än en som väljer politiska debatter, för det säger oftast inte mer om den personen än att han eller hon just föredrar det ena eller det andra. 
 Det känns ibland som att vi är så uppslukade av att se till så att alla är lika mycket värda, oavsett storlek, färg eller något annat, att vi glömmer bort det som passar in i normen. En smal tjej behöver inte nödvändigt stå för ätstörningar och förvrängda ideal, och en önskan att få göra sig fin behöver inte vara för någon annans skull. En tjej som har modebloggande som yrke behöver inte vara dum, och hon borde definitivt inte behöva ursäkta sig för vad hon älskar. Och hör och häpna; förstorade läppar hänger inte ihop med en människas intelligensnivå.
"Varför gör du dig så snygg? Du har ju kille." eller "killarna tycker det är snyggare om du har ditt hår så här" är någonting jag är säker på att fler än jag får höra. Det här med att man bara skulle vilja göra sig fin för att få en partner, och om du tror något annat så är det ett undermedvetet ideal du försöker passa in i, är också någonting som gör mig så otroligt irriterad. Åter igen, varför vill man förminska någonting som får dig att må bra? Jag tycker att vi alla borde fundera två gånger innan man värderar någons intelligens efter hur han eller hon klär sig eller har för fritidsintressen. Jag försöker inte säga att jag är perfekt och alltid lever efter detta, men jag vill förtydliga möjligheten i att inte avfärda en person som ytlig och korkad. Det är så lätt att bunta ihop "dumma bloggare" eller "ytliga modeslavar", men jag vill bli hörd då jag säger att det finns mer bakom ytan. Ta dig tid att lära känna någon du aldrig skulle prata med. Vem vet, du kanske till och med blir positivt överraskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar