fredag 24 oktober 2014

stolen dance

Känns som detta fotot togs för typ en miljon år sedan. Fast det var mindre än två veckor sedan. Hur vet man egentligen skillnaden? Spelar det någon roll? Är tid på riktigt? Idag är det fredag kväll och jag sitter inte i Marias säng och dricker rosévin och sminkar Sarah. Vi ska inte täcka oss i glitter eller gå till Timepiece ikväll. Ingen ska hångla med någon marine och ingen ska säga till någon att inte hångla med någon marine. Vad är tid? Vad var idag vad var igår? Vad fanns på riktigt?
Mina två första dagar hemma spenderades mest så här ungefär. Med chailatte (som jag börjat gilla efter england) och försöker locka till mig en kram eller puss från Cajsa. Han är minst sagt motvillig. Spelat på gitarr när jag kan. Senaste dagarna har jag jobbat på utförsäljningen, idag och igår blev det över 12 timmar per dag vilket är slitigt men värt och mycket roligare än vad det låter.
Köpte Wonderland som firar Mean Girls 10-årsjubileum och varenda uppslag i hela tidningen har en citat eller tema från filmen. Älskar tjocka, kreativa tidningar.
Kunde inte låta bil att göra lite shopping. Skorna var present från mamma. 
Nu börjar man komma tillbaka lite i rytmen av att vara hemma, fast ändå inte. Känns lite som att denna veckan bara är ett snabbt andetag för snart åker jag igen. Det är skönt att jobba så mycket som jag gör och vara upptagen. Häromdagen hade jag några timmar över och ville träffa någon, men insåg att alla jag känner börjar spridas ut allt mer. Har inte reflekterat över det men sedan studenten, sommaren, hösten och återknytningar av kontakter så känner jag plötsligt allt fler i Stockholmsområdet. Andra delar av Sverige. Australien. Plötsligt bor någon på Irland. De som inte bor fler än många mil bort är antingen på internat, på GMU, pluggar på heltid (kanske till och med i en annan stad) eller har har fast anställning. Plötsligt blev man kvar. Konstig känsla, minns när alla man kände inte bodde längre än tio minuter ifrån på cykelavstånd och plötsligt måste man åka buss eller tåg eller flyg för att träffas. Plötsligt blev tidsskillnad ett problem. Men jag trivs med att åka hit och dit, spendera lite tid här och lite där. Jobba lite emellan. Snart åker vi igen. Sedan igen. Och igen.
Just nu: Smider planer inför nyår och oroar mig över morgondagens högskoleprov. Nu ska jag duscha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar